|
|
A310 Goose Bay chartervluchten voor de Koninklijke Luchtmacht
1990-1993
In deze periode trainde de Nederlandse Koninklijke Luchtmacht
met haar F-16’s nog in New Foundland, Canada.
Doel van de trainingen was met name het doen van laagvlieg oefeningen. In Nederland was dat, afgezien van de
schietoefeningen op de Vliehorst niet langer mogelijk. Het zelfde gold
voor andere landen in West-Europa. Omdat laagvliegen nog wel hoorde bij het
militaire tactische concept weken enkele NATO lidstaten uit naar Canada
waar weinig protest tegen geluidsoverlast was gezien de lage
bevolkingsdichtheid. De Klu had echter geen eigen
vervoerscapaciteit en huurde voor het vervoer van haar manschappen een toestel
van de KLM. De A310 werd gecharterd voor het vervoer van ongeveer
On the flightline
De afhandeling van de vlucht op Goose Bay was in handen van het Canadese bedrijf Woodward Aviation. Zij werden aangestuurd door de afdeling Charters van de KLM in de persoon van Jan Willem Goudriaan. We kwamen elkaar op de Goose Bay charters een aantal keren tegen. Toen hij bij de KLM een functie kreeg als Country Manager Sudan liepen we elkaar weer tegen het lijf toen KLM met de B767 op Khartoum ging vliegen. Tijdens een tussenstop van een uur op Khartoum onderweg op weg naar Addis Abeba hebben we herinneringen opgehaald aan de Goose Bay charters. Tot mijn verbazing kreeg ik later een map vol aantekeningen, foto's en memorabilia op basis waarvan dit stukje website is samengesteld. Bedankt Jan Willem.
Kwa Heri !
De A310 stond bij de initiële vluchten op Goose een dag over alvorens naar Amsterdam te vetrekken. Later werd dit om-gezet in een omdraai van enkele uren. De bemanning die de kist binnen vloog, ging non-working op dezelfde machine terug.
De uitgaande crew werd 2 dagen eerder als passagier opgestuurd via HalifaxDe KLM had in die periode geen lijndienst meer op Halifax. De vlucht AMS – Halifax – Ottawa werd nu uitgevoerd met een B767 van Martinair. De foto is genomen op de vlucht AMS – YHZ bij een cockpit-bezoek aan de Martinair collega’s. Details die zo weer te binnen schieten bij deze foto: Martinair had toen veel vliegers in dienst via het uitzend-bureau PARC Aviation die afkomstig waren uit het voormalig Joegoslavie. Ook bij deze vlucht was dat het geval. Ze begonnen op de MD-82 bij Martinair en werden omgeschoold naar andere types toen de MD-82 werd uit-gefaseerd. Ik heb zelf 2 van deze vliegers opgeleid op de A310. Lees daarover meer in het hoofdstuk Verhalen onder de noemer MAC.
De man in het midden op de foto is de gezagvoerder op deze KLM Klu charter, Toon de Buyzer. Roken aan boord was toen nog toegestaan en was zelfs nog heel gebruikelijk. Toon rookte veel en het is dus
niet verbazingwekkend om hem op deze foto met sigaret te zien.
De
opstuur op deze vlucht werd vaak in business class gedaan, maar er was nu geen
plek meer dus werd het Economy. Veel KLM gezavoerders in die tijd zouden moord en brand geschreeuwd
hebben over deze “onwaardige” wijze van reizen maar Toon bleef er
kalm onder – hij wist dat de Martinair vlucht
de enige manier was om die dag ter plekke te komen. De passagiers in Economy zaten
dicht opeen gepakt want Martinair vloog deze
lijnvlucht in een charter configuratie. Als redelijk verwend KLM vlieger wel
eens goed om dit mee te maken. Zoals een wijze Canadese vlieger - weliswaar in
een andere context - zei : “It keeps you modest” .
De vluchtvoorbereiding voor de terugvlucht naar Amsterdam
|
||||||||||||
Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 18-11-2012